איך לעודד ילד עם ADHD לצייר וליצור?

איך לעודד ילד עם ADHD לצייר וליצור?


אם ניתן צבע לילד בן שנתיים הוא מיד יתחיל לקשקש איתו. המניע הוא מוטורי. זהו למעשה אמצעי ההבעה הראשון של הילד, עוד לפני ההבעה המילולית, ועוד לפני שהוא שואל את עצמו מה לצייר. לכן, ישנה הסכמה שפעולת הציור והיצירה שמבטאת  את עולמו הפנימי ורגשותיו ומסייעת להתפתחות מוטורית וגראפית בשנים שלפני כניסתו לכתה א',                                              היא כלי מרכזי וחיוני בקידומו והתפתחותו של הילד. 

מינקות ועד גיל בית ספר הילד לא מפסיק להתאמן ולהתנסות. הקווים המקושקשים יתקצרו, הילד יעבור לצייר קו מעגלי, אחר כך זוויות וכתמים ודמות אנושית. עד גיל שמונה, הוא יפתח בהדרגה יכולת שליטה, שיטה ותכנון. בשלב זה, יתגבר אצלו צורך לתת משמעות לציור, אך ההתלהבות מעצם פעולת הציור הפיסית נשארת כמו קודם.  
ילדים אוהבים לצייר, אך לא מעט ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חוששים מפעילות זו.

ממה נובע הקושי של ילדי ADHD לצייר וליצור?
פעילות פעילות יצירתית מרגיעה פעילות מוחית וגופנית ויש לה פוטנציאל רב למשוך את ליבם של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. יחד עם זאת, כשמציירים ויוצרים, צריך להתמקד, להתרכז ולהפעיל את הזכרון. יש ילדים עם ADHD שקשה לדרבן אותם לציור ויצירה הן בשל היפראקטיביות, או בשל נטייה לחולמנות ומוסחות.  
לחלק מילדי הADHD יש בנוסף קשיים מוטוריים, ומסיבה זו הם מעדיפים לא לגשת לפינת הציור והיצירה בגן. התפתחות מוטורית עדינה מתחילה ביכולת לקשקש בצבע בעזרת כף היד. ילדים המתחמקים בגן מפעילות ציור, עלולים להתקשות אחר כך בכתיבה (דיסגרפיה). 
לאחרונה עולה יותר ויותר שילדים רבים עם ADHD מתמודדים בנוסף עם קשיים בוויסות חושי. קושי זה יתבטא ברגישות-יתר או תת-רגישות לאחד ויותר מחמשת החושים. רגישות זו למרקמים, מגע, ריחות, רעשי רקע, אור מסנוור יכולים להרתיע מעיסוק יצירתי בחומרי יצירה כמו צבעים ודבק. 

למה חשוב לעודד את ילדי ADHD לצייר וליצור?
דווקא ילדי ADHD זקוקים יותר מכל לפעילות יצירתית שמגדילה את רמות הסרוטונין במוח, משפרת את מצב הרוח ומרגיעה פעילות מוחית 
  וגופנית. יש ילדים עם ADHD שהציור הוא המפלט המרכזי שלהם בפעילויות היומיום. 

כאשר ילד עם הפרעת קשב וריכוז עסוק מרבית שעות היממה בהתמודדות עם קשיים תפקודיים, הולכת החשיבה היצירתית ומתמוססת, 
  והוא לא נעזר בה במשימות היום יום. חיזוק החשיבה היצירתית תסייע לו לזהות ולאמץ יכולות חדשות, לחזק את הביטחון העצמי, 
  להרחיב את אפשרויות הבחירה ואת המיומנויות תפקודיות ולימודיות.   

אנשי מחקר וחינוך מבינים כיום שגם בעולם שמרבה להקליד במקום לכתוב כמו בעבר – חשוב לפתח את היכולת המוטורית הבסיסית מינקות, 
  בלעדיה קשה יהיה לילד לסגל תיאום קשר עין ויד, יכולות הבעה, ארגון מחשבה ולימוד בהמשך. יכולת זו ניתנת לפיתוח באמצעות ציור ויצירה. 

לילדים המתמודדים עם קשיים בוויסות חושי יש למעשה יתרון יצירתי. חושיהם מחודדים והם רואים, מריחים, שומעים גירויים שאחרים לא שמים 
   אליהם לב.   

איך תזהו קשיים אלה אצל ילדכם בבית ובגן?
האם הילד נימנע מלצייר, להדביק, להשחיל חרוזים וליצור? 
האם הוא מתקשה לאחוז בצבע? 
האם הילד טרם פיתח דומיננטיות של יד ימין או שמאל לאחר גיל חמש? 
האם הילד רגיש למגע עם חומרי יצירה, לרעש חזק מדי במהלך העבודה? 
האם הוא מתקשה לשבת ולהתרכז ביצירה?  
 
13 טיפים: דרכים לעודד ילד עם ADHD לצייר וליצור  
1. ילדי ADHD זקוקים לרוב למשימות פשוטות וממוקדות. לכן יש להתחיל בעבודה בת 3-2 שלבים (לצבוע, לגזור ולהדביק- למשל).  
2. על פי שיטת עבודתי המשלבת משחק, הנאה והקשבה (AAF), מומלץ לעודד את הילד להתנסות ביצירה המשלבת 2-3 חושים. צבע (חוש 
    הראייה) עם חומר שמשמיע צליל וקצב כגון: פצפצים, נייר צלופן, או- פעולות קימוט, קריעה ביד וגזירה (חוש השמיעה). ניתן לשלב ביצירה 
    שימוש בסוגי בדים (חוש מישוש), עם צמחים, קליפות ופרחים (חוש הריח). מומלץ ליצור גם במטבח (חוש הטעם), "לפסל" בבצק לפני שאופים      אותו, ליצור מחתיכות סלט תמונה או פסיפס על הצלחת.  

3. לפני שמתחילים, יש לארגן מגוון צבעים וחומרים ליצירה בהישג יד, אך לא יותר מדי. עודף פריטים שעלול להציף אותו. אפשר להתחיל במספר 
    חומרים ובהמשך להוסיף בהדרגה ולגרוע אחרים. בעזרת מגוון חומרים, הילד יהיה שקוע בחקירה של צבעים, צורות וקווים, ולא בנושא הציור. 
 
4. כדאי שיהיו בבית ובגן חמרי יצירה זמינים, שאפשר למחזר במקום לזרוק. במקום לקנות קישוטים מוכנים לסוכה או ליום ההולדת, מומלץ לשבת 
    עם הילד לצבוע שרשראות, לגזור ולהדביק, ואז בסוף לאחר השימוש, לזרוק למיחזור.  

5. עבודה עם האצבעות משפרת את המוטוריקה העדינה. מומלץ לתת לילד לעבוד עם אצבעותיו בפלסטלינה, בצק וצבעי ידיים הנעימים למגע, 
    המאפשרים לילד לשנות צורה, למעוך, לפרק ולהרכיב מחדש, ולהצמיד חומרים נוספים. 

6. עבודה עם צבעי בסיס לצורך התנסות בערבוב צבעים, היא חוויה מאד מהנה. צריך להבין שעצם התנסות כזו של הילד, בין אם ייצא מזה בסוף 
    ציור או לא, הופכת את הפעילות לשעשוע ולמשחק.   

7. עבודת פיסול עם חימר יכולה להקטין תחושות סטרס תוך זמן קצר, יותר מאשר למעוך כדור גומי טיפולי

8.  גם ילד עם הפרעת קשב וריכוז יכול להתרכז במשהו לאורך זמן, בתנאי שהפעולה מהנה ומעניינת אותו. לא סוד שילדי ADHD יכולים לשבת      
     שעות מול מסכי הטלפון. לכן, כדי למשוך אותו ליצירה, יש לגרות קודם את דמיונו. לפני עבודת גזירה והדבקה, לדוגמא, אני מראה לילד ספר           אמנות  של פיקאסו, ואז אנחנו גוזרים משולשים ומדביקים בסגנון פיקאסו.

9. לילדים שמתקשים לעבוד עם דבק בגלל המגע עם החומר, אני לוקחת כפפה חד פעמית, גוזרת רק את 5 האצבעות מהכפפה, ומלבישה אותן 
     על אצבעות הילד. בדרך זו, הוא לא יאבד את התחושה והתנועה בכף היד והדבק לא יידבק לציפורניים באופן מציק. 

10. יש ילדים המתקשים לעבוד עם צבעי גואש בגלל הריח. אפשר לייצר צבעי מים "טבעיים" במטבח בעזרת מאכלים וחומרי מאכל צבעוניים, 
      למשל- סלק מבושל אדום, כורכום צהוב וקפה צמחי חום. למהול אותם במעט מים, ולצייר איתם בעזרת האצבע או מכחול. ניתן גם להחליף 
      את צבעי הגואש באקריליק שמדיפים פחות ריח. 

11. לילדים המתקשים במגע עם חומרים ומרקמים מסוימים, אני מוסיפה לצבעי גואש או אקריליק קצף גילוח שיוצר מגע רך ונעים יותר.

12. כשלילד נמאס לשבת לצייר, עודדו אותו לקום ולהסתובב בחדר. הפסקה כזו תעזור לו לאסוף אנרגיה מחודשת.

13. ולבסוף, הכנתי לכל ילד איתו עבדתי ביצירה, תערוכה קטנה של ציורים ועבודות שלו. הגשנו כיבוד והזמנו את משפחתו. 
       העבודות התלויות על הקיר, התגובות של בני המשפחה, מעודדות את הילד להמשיך וליצור ולחזק את הפוטנציאל הטמון בו ואת בטחונו 
       העצמי.  

Share by: