איך להכין ילדי ADHD לחזרה לבית הספר?

איך להכין ילדי ADHD לחזרה לבית הספר?
מאת ד"ר שרית טגנסקי


איך להכין ילדי ADHD לחזרה לבית הספר?
חזרה לבית הספר לאחר החופש הגדול, אינה משימה פשוטה לאף ילד ובעיקר לא לילדי ADHD. הפרעה ביכולות הקשב והריכוז של הילד פירושן שהילד מוסח בקלות על ידי גרויים מסביבו, עלול לחוש הצפה ובלבול מעודף גרויים אלה ומריבוי משימות, להתקשות באירגון וניהול זמן.  

חזרה למסגרת תובענית לאחר חופשה ארוכה עלול להיות חד מדי, מבלבל ומציף מדי. גם חזרה לפעולות בסיסיות לכאורה כמו השכמה בבוקר, התארגנות לבית הספר, הינה משימה לא פשוטה ודורשת הכנה מוקדמת, עוד לפני שהחופש מסתיים. 
האתגר גדול במיוחד כמובן לילדים שעולים לכתה א'. שלב בו הילד מצופה לאמץ כמעט בין לילה הרגלים חדשים ולהפוך לעצמאי, מסודר ואחראי. 

בין אם מדובר בהקניית הרגלים חדשים לילד עם ADHD העולה לכתה א', או בריענון הרגלים שנשכחו במהלך חופשת הקיץ הארוכה ללא טיפול תרופתי וללא שיגרה מסודרת – הכנת הילד לקראת בית הספר היא לא פחות מהצלה. 
הכנת ילד ה-ADHD לתחילת שנת הלימודים מבוססת בראש וראשונה על הצורך בהקניית כישורי חיים ותפקוד עצמאי. בתקופת השפע של ימינו, בעיקר בימי החופש הגדול- ההורה הופך לרוב למעין משרת, אופר ומלצר לילדיו במישרה מלאה. ההכנה לקראת החזרה ללימודים היא הזדמנות להעביר מסר חשוב לילד: תפקידי כהורה לעמוד לצידך ולהכין אותך לחיים, לא לעשות דברים בשבילך.  
 
לפניכם רשימה של טיפים והמלצות להכנת הילד לבית הספר 

מערכת שבועית-
הכינו עם הילד טבלה שבועית שמנחה את הילד בביצוע המשימות היומיומיות הבסיסיות שהילד מצופה לבצע בעצמו, מהקימה והתארגנויות הבוקר ועד לשיעורי בית וסידור החדר. בנוסף למטלות היומיומיות, הוסיפו משימה נוספת שמנחה את הילד לברר עם עצמו איזה מעשה טוב עשה היום למען אחרים. לא פחות חשוב. משימה זו תעצים את הילד ותחזק את בטחונו והערכתו העצמית.

הכנות הערב שלפני-
ההכנות ליום המחרת מתחילות בערב שלפני שעת השינה. משפחות עם ילדי ADHD יודעים שהשעות הלחוצות ביותר הן שעות הבוקר. ריבוי המשימות- לקום בזמן, לצחצח שיניים, להחליט מה ללבוש, למצוא את הבגדים, לארגן את תיק בית הספר, לאכול ארוחת בוקר ולהספיק להגיע לבית הספר בזמן- היא כמעט משימה בלתי אפשרית. ברגע שהילד בלחץ בבוקר ויוצא מהבית באנרגיה קשה כל שעות היום הופכים לסיר לחץ רגשי. לכן, יש חשיבות גדולה להקנות הרגלי התארגנות מוקדמת לפני השינה שתחסוך לילדים עם הפרעת קשב וריכוז את לחצי הבוקר: 

• יש להרגיל את הילד לארגן את תיק בית הספר והקלמר כבר בערב שלפני, כך שהתיק יהיה מסודר ומאורגן ליד הדלת עוד לפני שהוא הולך לישון. כך גם לגבי תיק האוכל ובקבוק השתייה.

• להכין את הבגדים למחרת על השולחן בחדר, ולחסוך בכך את ההתעסקות הצפויה בבוקר לגבי בחירת בגדים והלחץ באיתורם. בבתים רבים מתנהל כל בוקר משא ומתן לגבי בחירת הבגדים. הכנה מוקדמת זו והחלטה מוקדמת בערב שלפני על הלבוש ליום למחרת, מקנה איכות תקשורת אחרת בין הורים לילדים שלא נגררת למשאים ומתנים.

• יש להקפיד לפני השינה שהחדר יהיה מסודר. בלגן בחדר, מתבטא אצל ילד עם ADHD גם בבלגן רגשי וחשיבה מוטרדת. 

הרגלי שינה והשכמה-
כשבוע לפני החזרה ללימודים, יש לחזור ולהקפיד על שעות שנה וקימה מסודרים ומותאמים לימי הלימודים. ללכת לישון כבר בשעה 9 בערב, ולהתעורר מוקדם בבוקר ולתרגל את פעילויות הבוקר. יש הורים שמעדיפים להרגיל את הילד לקום מוקדם בהדרגה. אני סבורה שהרגלי יומיום יש להקנות בבת אחת. יש להרגיל את הילד מראש לקום מוקדם כמו ביום לימודים רגיל, ולבצע את פעילויות הבוקר. לכל המאוחר, כל עוד אלה ימי חופש, יוכל אחר כך לחזור לישון עוד קצת.  

הדרך לבית הספר וחזרה
הכרת הדרך לבית הספר היא המשך לתירגול ההשכמה וההתארגנות הבוקר. גם כאן יש חשיבות גדולה לפיתוח עצמאותו של הילד. 

• ניתן להכיר ולתרגל עם הילד את מסלול הדרך לבית הספר באמצעות "סימני דרך". חלקו את הדרך מהבית עד לבית הספר לכ-5-6 תחנות במרחקים פחות או יותר שווים, סמנו כל תחנה בסרט קטן. 
• חיזרו על התירגול בימים שלפני תחילת הלימודים. יש להשאיר את הסרטים בתחנות אלה גם בימים הראשונים ללימודים, ואז כשהילד חש בטוח בעצמו, הוא יוכל להתיר את הסרטים ולהחזירם הבייתה. אם ישכח שוב את הדרך, חיזרו יחד על התירגול.

• מגיל תשע מותר לעבור את הכביש לבד. הקפידו בדרך לביה"ס ללמד את הילד כללי בטיחות בדרכים. 

• עם הקטנים שעולים לכתה א', תרגלו גם את הכניסה לכיתה, ישיבה ליד השולחן, הנחת התיק בצד באופן מסודר ויציאה להפסקה וחזרה לכיתה.

• יש לבצע את התירגול גם בדרך חזרה מבית הספר לבית. 

• קיבעו עם הילד מהו המקום בו יש להניח את המפתח עם חזרתו הבייתה, כאשר אינכם בבית, ומומלץ להשאיר מפתח רזרבי אצל אחד השכנים לשעת חרום . 

תיק וציוד בית הספר- 
• מומלץ שלא לרכוש תיק בית ספר, קלמר וכל ציוד אחר שהוא צבעוני, בוהק, מרשרש ומקושקש מדי. עודף "רעשים" אלה, מסיח ומוציא מריכוז. ילדי ADHD רבים מתמודדים בנוסף עם קשיים בויסות חושי, ועם רגישות יתר לצלילים הנתפסים כרעשים, מראות ומירקמים. יש ילדים שמוטרדים, למשל, מחריקות בקבוק הפלסטיק, ועדיף להצטייד בבקבוק שתיה תרמי. 

• מומלץ להקפיד שלא להניח בקלמר יותר מ-4 עפרונות ו-2 מחקים. שפע בקרב ילדי ADHD יוצר אי סדר, ונטייה לאבד חפצים. 

• ילדי ה ADHD שמתקשים להתרכז, או מתמודדים עם בעיות בויסות חושי, נוטים לשחק במהלך השיעור באצבעותיהם בציוד שיש להם. מומלץ להכין נראש בתיק בית הספר כדור קטן מספוג או מגומי, שהוא יוכל ללוש אותו. יש לבקש מראש את רשות המורה ולהסביר מדוע הילד זקוק לכך. 


ספרים ומחברות-
בית הספר דורש מהתלמידים לפחות בכתות הנמוכות לעטוף את הספרים והמחברות בכל מקצוע בצבע שונה, בכדי לא לבלבל את הילדים. מומלץ לתת לילד ADHD עוד סימנים כמו מדבקות ומיספרים. 
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זוכרים טוב יותר מספרים מאשר צבעים. אני מציעה לקנות נייר זכוכית דק (לטש), לגזור ממנו מספרים ולהדביקם על הספרים והמחברות. למשל, הסיפרה 1 על ספר ומחברת חשבון, הסיפרה 2 לעברית וכו'. ילד שמכניס את היד לתיק בלי להסתכל בכדי להוציא את המחברת, או לא זוכר מה ציבעה - יוכל למשש את הסיפרה ולאתר אותה ביתר קלות. 

ארוחות ושתייה-
• תזונה בריאה ומזינה חשובה לחיזוק הקשב והריכוז בשעות היום הרבות בהן מבלה הילד בבית הספר. להשאיר מחוץ לתחום ממתקים ומשקאות עתירי סוכר כמו שוקו, שהם האויבים הגדולים ביותר ליכולות הקשב והריכוז של הילד. מומלץ להרכיב את הארוחה מכריך מזין, ירקות חיים, חטיף אנרגיה ושתייה.

• שתיית מים מחזקת את הקשב והריכוז. יש להנחות את הילד לא לשכוח לשתות במהלך היום, ולהרגילו להניח את בקבוק המים באופן קבוע מולו על השולחן בשיעור. 

• מומלץ לצרף לתיק האוכל מפית, מגבת קטנה או פלייסמנט שהילד יאכל מעליהם. ילדי ADHD זקוקים לסדר וארגון, ולטרטוריה מוגדרת גם בנוגע לאכילתם.

• למען עצמאותו, יש ללמד את הילד לקחת חלק פעיל בהכנת הארוחות בבית, ולדעת להעזר במיקרו לחמם את ארוחת הצהריים שלו עם שובו. לצורך כך, יש להכין את מרכיבי הארוחה בקופסאות נפרדות עם מדבקה. 


כביסה-
• הרגילו את הילד להכניס את הבגדים לסל כביסה כשהוא הולך להתקלח.

• כדאי להערך מבחינת כביסות בבית, כך שלילד יהיו תמיד 4 חולצות נקיות לפחות לימים הבאים שיחסכו לחץ והתארגנות של הרגע האחרון.


אחרי החזרה מבית הספר-
סדר הפעולות שיש להנחות את הילד עם חזרתו הייתה:  
1. ארוחת צהריים
2. שיעורי בית
3. מנוחה, משחק. יש להגביל מראש את זמן המשחק מול מסכים. ילדי ADHD יכולים לשקוע במסכים שעות ארוכות, אף יותר מאחרים. 

ילדים להורים עובדים-
חשוב להנחות את הילד ליצירת קשר יומי לאחר ארוחת הצהריים והכנת השיעורים, בה יודיע שהגיע ועמד במשימות. עדיף שההודעה תוקלט ולא תיכתב בכדי שתוכלו להתרשם מה מצב רוחו.  

הכנה זו היא מפתח להצלחת החזרה לבית הספר. מובן שבמקביל, יש לשתף את בית הספר והמורים בתהליך ובקשיי הילד, וכמובן לעדכנם בנוגע לטיפול התרופתי. חשוב שהצוות יהיה שותף לתהליך. 

Share by: