חמישה חברים וחתול אחד

חמישה חברים וחתול אחד

סיפור חכם על ילדי ADHD שמכירים במתנת הקשב שלהם ורותמים אותה למען מטרה משותפת אחת. 
בדרך להשגת המטרה, מצליחים החמישה לגייס חמלה, להפגין כישורים, לאחד כוחות, להתנסות בלקיחת אחריות, לחוות חברות אמת, 
להתגבר על מחלוקות, לזכות בהערכה ולחוש סיפוק וגאווה.
הסיפור מאפשר הזדהות ואמפתיה לגיבוריו, בקרב ילדים עם ADHD וחבריהם, הורים ובני משפחה, אנשי חינוך ומטפלים. הסיפור מעניק תחושת העצמה וגיבוש העצמי של מי שמתנת הקשב גלומה בו, חיזוק האמונה הפנימית ביכולותיו והביטחון לעשות בה שימוש מושכל ואינטואיטיבי כאחד.

למי מיועד סיפרה של ד"ר שרית טגנסקי?
  •     ילדי ADHD בגילאי 4-9
  •      הורים, אחים, אחיות, בני משפחה וחברים
  •      אנשי חינוך ומטפלים

באמצעות חמשת הדמויות המיצגות מתנות שונות של ילדי ADHD, מסייע הספר לילדים ולהורים להכיר, להזדהות ולהתיידד עם הקשיים, להבין טוב יותר ממה הם נובעים ואיך הם מתבטאים ביום-יום. 

המתנות שספר זה יעניק לכם, לילדכם, ולצוותי החינוך הבאים במגע עם ילדי ADHD:
     טיפוח הדימוי העצמי, החוסן הרגשי והביטחון העצמי של הילד
  •      הפחתת תחושות תסכול, חרדה, בושה והאשמה עצמית, הנובעים מקשיי הקשב
  •      שיפור כישורים חברתיים, עבודת צוות ושיתוף פעולה
  •      חיפוש אחר היכולות האישיות והייחודיות הטמונות בכל אחד מאיתנו ומיצוי שלהן
  •      עידוד גילויי אמפתיה לאחר, הזדהות עמו ורצון לעזור
מטרות הספר בעבודה עם ילדי ADHD -
מהי מתנת הפרעת קשב- ADHD?
הפרעה נוירולוגית הכרוכה בקושי להתרכז ולהתמקד בגורם אחד ממגוון גירויים המופעלים בו בזמן, בקושי להתמקד בהקשבה ובמחשבה לאורך זמן, בקשיי ארגון וניהול זמן וכן בנטייה לפיזור, שיכחה ואיבוד דברים. היא יכולה להיות משולבת בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, או להתבטא בהפנמה ובמוסחות. 

הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה הנירולוגית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, ולרוב אינה חולפת בבגרות, אלא רק משנה פנים. הממצאים מדברים על שיעור גבוה באוכלוסייה של בין 5-10% (כ-7%, ביחס 2:1 בין בנות לבנים). ההפרעה משולבת במקרים רבים בהפרעות ולקויות נלוות, שהנפוצות בהן - הן לקויות למידה והפרעות בוויסות חושי. אודות לידע רב שהצטבר בנושא, ידוע כיום שלבעלי ADHD יכולות קוגניטיביות גבוהות ופוטנציאל גדול להצליח בלימודים ובתעסוקה.   

על ADHD כפי שהוא משתקף בסיפור
העלילה מספרת על חמישה חברים טובים שמשחקים יחד בפארק. החמישה שונים זה מזה, אך יש להם משהו משותף: כל אחד מהם מתמודד עם הפרעת קשב בדרך מיוחדת ומאתגרת. הם מגלים חתול קטן לכוד על עץ גבוה, וכל ילד מגייס את יכולותיו, כשרונותיו, ואף את תכונות ה-ADHD שלו, כדי להציל בכוחות משותפים את החתול. הספר כולל דפי הסבר ועבודה עם הילדים. 
הדמויות שנבחרו לסיפור, מייצגות חמישה טיפוסים של ילדים עם בעיות ADHD. אלה אינם מאפייני ADHD יחידים, אך אלה הם 

מהמאפיינים הנפוצים יותר ולכן נבחרו לסיפור:

ADHD מהסוג המופנם והמוסח (דנה)- מאפיין בעיקר בנות. אלה הן לרוב תלמידות טובות ושקטות שהישגיהן נפגמים בגלל קושי להתרכז ונטייה לחולמנות. קשה לאבחן אותן- הן אינן מפריעות בשיעור, לרוב לא משתפות בקשיים, לומדות להשלים עם תסכול מתח, ועם הזמן נוטות לוותר על חלומותיהן למרות כישוריהן. הקושי מעודד אצלן לרוב יכולות השקעה וחריצות.   
  
ADHD מהסוג ההיפראקטיבי (רמי)- מאופיין, בעיקר בקרב בנים, בחוסר שקט מוטורי, אימפולסיביות, תאונות וחבלות, ונטייה להפריע בכתה בגלל חוסר יכולת לשבת בשקט לאורך זמן. ילדים אלה מאובחנים בדרך כלל בקלות בגלל הנטייה להפריע בכיתה. 
רבים מהם לומדים לחיות עם תחושות כישלון ודחייה וחוסר אמונה ביכולותיהם. הקושי מעודד לרוב כישורים ספורטיביים. 

ADHD מהסוג ההיפראקטיבי הרגשי (הדס)- מתבטא בדברנות-יתר והתנהגות אימפולסיבית רגשית ולא מוטורית. מאפיין יותר היפראקטיביות של בנות, משום שהוא תואם את ציפיות החברה באשר לאופן בו בנות אמורות להתנהג. לפעמים ילדה נעזרת בהתנהגות "השטותניקית" כדי לחפות על הנטיות לשכחה ובלבול של הפרעת הקשב. הקושי מעודד פתיחות ונטייה מהירה להתחבר. 

ADHD משולב בלקות בויסות חושי (בן)- לקות זו, הנפוצה בקרב ילדי ADHD, באה לידי ביטוי ברגישות-יתר או תת-רגישות לגירויים מהסביבה ומהגוף, לאחד או יותר מהחושים כגון מגע, צלילים, אורות, טעם, וכן בתפיסת המרחב ושיווי המשקל. ילדים אלה יעדיפו במקרים רבים להיות לבדם, ילמדו איך להסוות ולעקוף את הקושי, ובכך לקבע את התסכול. הקושי מחזק רגישות ויכולת הקשבה לאחר. 

ADHD מהסוג המרדני (שיר) – היפראקטיבית מוטורית שמאפיינת יותר בנות שנוטות לעיתים להתנהגות מרדנית ומסכנת, לחבלות ופציעות. הן מעדיפות משחקים תחרותיים עם הבנים מאשר לשקוע בשיחת בנות, ללבוש בגדי ספורט גדולים ממידתן, ולשחק משחקי מחשב הדורשים קואורדינציה מהירה בין העין ליד (לפני עידן התקינות הפוליטית כונו "טום בוי"). הקושי מחזק יכולות עצמאיות וחשיבה אינדיבידואלית. 

מטרות הסיפור
• להכיר, להזדהות ולהתיידד עם ההפרעה - לאפשר לילד, למשפחתו ולחבריו להבין טוב יותר איך ההפרעה מתבטאת בחיי היום-יום, "לתת לה שם". זיהוי הקשיים מוקדם ככל האפשר ופנייה מוקדמת לקבלת אבחון מקצועי, מסייעים להקל ואף למנוע קשיים שעלולים להפוך מורכבים ותובעניים יותר בבית הספר ובחיים הבוגרים. 

• לחזק את ביטחונו, כישוריו ותחושת המסוגלות והערך העצמי של הילד - לילדי ADHD כישורים וחוזקות שקיבלו לא מעט בזכות ההפרעה, למשל- כישרון יצירתי וניהולי שסיגלו בזכות חשיבה לא ממוקדת מחוץ לקופסה, כישרון ספורטיבי בזכות חוסר מנוחה מוטורי, וכן - כושר המצאה ואלתור בזכות הצורך ברכישת כלים הישרדותיים בלימודים ובחיים. הסיפור מעודד את הצורך להקשיב, לזהות ולחזק נטיות אישיות וכשרונות אלה, ומעביר מסר שזהו המפתח המרכזי להצלחתו וצמיחתו של הילד. 

• לעודד ולחזק מיומנויות עצמאיות וכישורי חיים - חוסר ארגון וסדר ונטייה לפיזור ובלבול המאפיינים ילדי ADHD אינם נובעים מחוסר התחשבות ועצלנות ולא כתוצאה מחינוך לקוי, אלא מתחושת הצפה והסחות דעת מסביב, ומנטייה לקפוץ מעניין לעניין. עידוד לתפקוד עצמאי בבית, בכתה ובחוץ על ידי מתן משימות והקניית אחריות כלשהי לילד, מחזק ומעצים את היכולת העצמאית של הילד.  

• לחזק יחסי אמון עם הילד ולהפחית תחושות תסכול ואכזבה - ילדי ADHD חווים תחושות אלה על בסיס יומיומי בבית ובבית הספר. אנרגיה רבה מושקעת אצלם בהתמודדות המפרכת שעה-שעה עם קשיים, וכגודל ההשקעה כך גודל האכזבה, הבושה והתסכול. חשוב להבין וסגל כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים אלה. 

• לשפר כישורים חברתיים ויכולת שיתוף פעולה ושילוב בעבודה קבוצתית - ילדי ADHD רבים חווים תחושות בושה ודחיה בשל תסמיני ההפרעה. פעילות קבוצתית ושיתוף פעולה מעודדים את יכולת הילד להסתייע באחר, תוך כדי כך גיוס כשרונו וחזקותיו למאמץ המשותף. 

• לפתח יכולת פתרון בעיות וקבלת החלטות - עידוד וחיזוק יכולות חופש הבחירה ונטילת אחריות אישית על בחירות אלה. עבודתי עם ילדי ADHD דוגלת בעקרונות סביבת הלמידה החופשית וההתנסות המעשית עפ"י שיטת מונטסורי. הדמויות בסיפור "לומדות מהשטח" וממחישות את היתרון הגדול בשעה שאנו מאפשרים להם לבחור ולקחת אחריות על בחירותיהם. 

• לחזק את יכולת ההזדהות והאמפתיה לאחר – החברה בכלל, וחברת הילדים בפרט מתקשה לקבל באופן טבעי את החריג והשונה ונוטה להתחבר בקלות יותר עם הדומה והמוכר. גיבוריו של הסיפור הם ילדים "שונים", מיוחדים, המקבלים זה את זה, מתמודדים עם שונותם בדרך ייחודית ומאתגרת, ומנצחים בכוחות משותפים את הסטיגמה החברתית. בכך, מעודדים אצל הקורא (הילד וסביבתו) את האמפתיה לאחר. 

מטרת הספר אינה לאבחן ולטפל ב-ADHD, אלא לטפח ולעודד יעדים אלה ולהבין שהם הבסיס להצלחת תהליך קידום ילדי ADHD.מתנת קשב לשם כך מיועד הספר.

מטרות הסיפור ושיטת AAF  
AAF (Attention, Affective, Functionׂ), היא שיטת חינוך כוללנית שפיתחתי המקיפה את כל תחומי התפתחות הילד באופן משולב, כך שהוא יוכל לעבוד על הקשיים והאתגרים שניצבים בפניו. תהליך העבודה מבוסס על 3 עקרונות- 

  1. הקשבה- זיהוי וגיוס יכולותיו של הילד, הקשבה לנטיות האישיות והאינטליגנציה שלו ולכלים והאמצעים שמציע לו המרחב סביבו.
  2. הפעלה – הנעה לפעילות מתוך בחירה חופשית ושימוש בחוזקותיו. 
  3. הנאה - למידה תוך התנסות חווייתית וחושית ומשחק.
עקרונות אלה נשענים על ערכי סביבת הלמידה החופשית וההתנסות המעשית בשילוב שיטות ואחת מהן שיטת מונטסורי לצד בשילוב כלים מוטוריים ואמנות משקמת, שפותחו ב"אקדמיה לאמנויות המחול" בניהולי מאז 1988 ובמכון FUNCTION. 

עקרונות אלה באים לידי ביטוי בעלילת הסיפור, המעודד הפנמה והטמעה של מיומנויות חדשות באופן לא תחרותי, תוך מתן כבוד לאישיותו ולנטיותיו האישיות של כל ילד, ומסייע לטעת בילד חוויית הצלחה בהתמודדות עם אתגרי החיים וחיי החברה שלו. 

הזמנת ספר
Share by: