על הברית המיוחדת בין סבא וסבתא לנכדים עם ADHD

על הברית המיוחדת בין סבא וסבתא לנכדים עם ADHD
מאת ד"ר שרית טגנסקי


על הברית המיוחדת בין סבא וסבתא לנכדים עם ADHD

נועה בת ה-8 הגיעה אלי לטיפול עם סבה. נועה מתמודדת עם ADHD ולקות במוטוריקה עדינה. אחד האמצעים לטיפול הוא משחק שמשחקים אותו בעזרת מכשיר המפריד את אצבעותיהם של המשתתפים. משחק זה מחזק את הקשב והריכוז, את יכולת התכנון, ומאמן את שרירי כף היד המפעילים את האונה המרכזית שאחראית על המוטוריקה העדינה ופעולת האחיזה והכתיבה. סבה של נועה הוזמן להשתתף איתה במשחק. כשהחלו לשחק, התברר לנועה המופתעת שגם סבא הקשיש מתקשה בריכוז ובאחיזה בדיוק כמוה. 
"סבא, אתה חייב להיות מרוכז כדי שתראה לאיפה אני שולחת לך את החרוז", היא הדריכה אותו. הסב הודה שגם לו קשה להתרכיז. "יש אצלי בראש דרקון", הסבירה לו הנכדה, "הדרקון מפריע לי להתרכז. כשהוא מנסה להפריע, אני מדברת אליו ומרגיעה אותו כדי שיילך לישון לכמה דקות. בזמן שהוא ישן אני יכולה להתרכז". הסב ניסה שוב עד שהצליח. חוויית ההזדהות והתמיכה ההדדית כשווים בין שווים בין הסב לטלי חוללה פלאים. 

בשדה המחקר והטיפול ידוע שבין סבים וסבתות לנכדים נרקם לעיתים קרובות קשר מיוחד במינו שבני משפחה אחרים לא מצליחים ליצור. נהוג לקחת בחשבון מספר תנאים מרכזיים שמעודדים את הסולידריות המיוחדת בין הילדים לסבים והסבתות שלהם-

• תדירות הקשר – כאשר הם נפגשים או יוצרים קשר לעיתים קרובות בזכות הצ'אטים והאפליקציות שהנכדים ממילא שקועים בהם. המחקר העלה שאם הנכדים גרים רק עם אחד ההורים, סביר שיהיה להם קשר טוב יותר עם הסבים מצד ההורה המשמורן. 

• התפקיד בגידול הילד – כאשר הם משתתפים בגידול ובטיפול בילד ומבלים איתו הרבה. לא חשוב מה תפקידו של הסב או הסבתא בטיפול, ואם הם קפדנים או מגניבים. מה שחשוב לקשר היא ההזדמנות ליחסי נתינה וקבלה. 

• גיל הילד- בעוד שהמעגלים החברתיים של הנכדים הולכים ומתרחבים ככל שהם גדלים, הרי שמהעגלים החברתיים של סבא וסבתא מצטמצמים והולכים. כאשר מקדימים לפתח קשר רגשי עם הנכדים בגיל צעיר ככל האפשר, יש יותר סיכוי שהקשר המיוחד ישרוד גם כשהנכדים מתבגרים ועסוקים יותר בחיי החברה שלהם.

• התפקיד בגישור פער הדורות בבית- מחקרים מראים שפער הדורות בין הורים לילדיהם נוצר כשהמתבגרים מרגישים שהמבוגרים לא מבינים אותם. הנכונות של סבא וסבתא להקשיב ולהיות פתוח לדור הצעיר, בלי לזנוח את אמונותיהם, יכול לגשר על המתחים בבית.

כאשר יש לנכדים ADHD ולקויות נוספות כמו לקויות למידה, לקויות במוטוריקה וויסות חושי, יש גורם משמעותי נוסף המחבר בין הנכדים לסבים וסבתות המתמודדים בגיל השלישי עם דפוסים דומים של קשיי קשב וריכוז, לקויות מוטוריות וקואורדינציה, על בסיס הזדהות ואמפתיה לקשיים. יחד עם זאת, סבים וסבתות רבים לא מבינים מה משמעות ההפרעה אצל נכדיהם כשהנכד או הנכדה מתארחים אצלם, הם לא יקפידו לתת להם את התרופות, או יכבדו אותם בממתקים שאסורים להם. כשאנחנו, ההורים, מנחים את סבא וסבתא לא להציף אותם ביותר מדי גירויים, הם רוצים לפנק ויציפו אותם בפעילויות. יעדיפו לעזור לנכד להתלבש, או לנקות ולסדר אחריו- במקום לדרוש שיעשה זאת באופן עצמאי, כפי שאנו נוהגים בבית.  

איך נעזור לסבא וסבתא להבין מה זה ADHD?
עדיף תמיד שהנכד יסביר להם בעצמו, אם זה אפשרי. הם יקשיבו לו. אפשר להסביר להם, לדוגמא:
הפרעת קשב וריכוז היא משהו שנולדים איתו. זה לא משהו שנגרם בהשפעת הסביבה או בגלל חינוך לא טוב. זאת הפרעה שמשותפת גם לבנים וגם לבנות, ונובעת משיבושים באזור במוח שאחראי על ויסות הקשב. ההפרעה יכולה להתבטא בקושי להתרכז לאורך זמן בדבר אחד, במיוחד אם יש עוד דברים שמסיחים את הדעת באותו זמן, בקשיים בלימודים, קושי לקום ולהתארגן בבוקר. ילדים רבים שיש להם ADHD מבולגנים, שוכחים בקלות ומפוזרים. יש ילדים עם ADHD שהם חסרי מנוחה. קשה להם לשבת במקום אחד לאורך זמן, ויפריעו לאחרים. אבל לא כולם. יש כאלה שהם שקטים ומופנמים. הם יסתירו שדעתם מוסחת, ושיש להם קושי, יאשימו את עצמם וישתדלו להיות בסדר ולענות על הציפיות. במקרה כזה ההפרעה פחות בולטת אבל היא לא פחות מתסכלת. 
איך ננחה את סבא וסבתא לפני שהנכדים עם ADHD באים לבקר אותם?

לפני הביקור, הדריכו אותם. גלו סבלנות, ואם צריך, רעננו את זיכרונם מחדש לפני הביקור הבא. אפשר להכין רשימה לתזכורת:
באיזה מצבים הנכד, או הנכדה, לא מגיבים טוב? 
האם קשה להם במקומות רועשים והומי אדם? 
האם הם מגיבים לא טוב למאכלים מסויימים?
האם יש חומרים מסויימים או פריטי לבוש שמציקים להם?
האם ממתקים הופכים אותם לחסרי מנוחה ועייפים? 
האם ומתי צריך לתת להם את התרופה הקבועה?
במה הנכדים יכולים לעזור לנו, סבא וסבתא במהלך הביקור?
 
איך נבלה ונסייע זה לזה להתגבר ביחד על הקשיים המשותפים שלנו?
• עידוד זיכרון ותכנון- משחק הזכרון, דמקה, מונופול, פאזל ומשחקי קופסא ואימון חשיבה אחרים שאתם אוהבים ושדורשים ריכוז ותיכנון.

• עידוד קואורדינציה- משחקים המחזקים את הקואורדינציה של יד ורגל ימין ושמאל ותפיסת מרחב. למשל, אפשר לשבת על כיסא זה מול זה, להשמיע מוסיקה קיצבית, ולשחק במחיאות כף לכף או לברכיים וברקיעת רגליים לקצב שיר (או באמצעות הקשה עם בקבוקי פלסטיק ריקים).

• עידוד עצמאות- בקשו עזרה מהנכדים בפעולות שאתם מתקשים בהם. למשל: בקשו מהם להשקות את העציצים בבית. הילדים ירגישו שזקוקים להם, והם לא תמיד בצד הנזקק. 

• עידוד שפה- למדו זה את זה את שפתכם ועולמכם. הנכדים ילמדו את סבא וסבתא ביטויים בסלנג ומושגים חדשים בתקשורת הדיגיטלית, דרך סיוע והדרכה בטלפון, ואילו הסבים וסבתות יחשפו את הנכדים לשפה תיקנית, דרך שירים וסיפורים מפעם. 

• עידוד כישורי חיים- בשלו ונקו ביחד. פעילות שאנו מגדירים כמיחזור ושמירת הסביבה, מתקיימת אצל הסבא והסבתא מאז ומתמיד באופן טבעי. רבים מהם לא זורקים אוכל. אם נשארו תפוחים לא טריים, עושים מהם עוגת תפוחים. הם ינסו לתקן ולתפור מה שניקרע או התפרק לפני שיילכו לקנות חדש.  

אלה הם רק דוגמאות לשורה ארוכה של פעילויות שמסייעות לחזק את הכישורים החשובים כל כך בגיל השלישי ולילדים עם ADHD ומסייעים לטפח את הברית המיוחדת, ההזדהות, תחושת הכבוד ההדדי וחיזוק הברית ביניכם.  
Share by: