ללמוד ולהצליח

ללמוד ולהצליח

ללמוד ולהצליח
תוכנית חוויתית וחדשנית ללמידה טכנולוגית לילדים ובני נוער דסלקטים בשיתוף בתי הספר
מאת ד"ר שרית טגנסקי

תוכנית ללימוד חוויתי המיועד לאפשר לתלמידים המתמודדים עם דיסלקציה לממש את היכולות שלהם ולהצליח, באמצעות כלים חדשניים ובאופן אינטואיטיבי – חוויתי, ועל ידי שימוש בטכנולוגיה קיימת.

מטרת התוכנית

להעלות למודעות ציבורית ובפני מערכת החינוך בישראל (משרד החינוך, רשתות החינוך השונות וכו') צורך בהקמת מרכז טכנולוגי חוויתי מתקדם לילדים דיסלקטים. במרכז זה, יועבר כל החומר הלימודי (כולל חומרי העשרה), במקביל למסגרת החינוכית הרשמית, בצורה וויזואלית, חווייתית, המעודדת השתתפות אינטראקטיבית ואינטואיטיבית של התלמיד עם החומר הנלמד.

מהי דיסלקציה? 
דיסלקציה הינה לקות הקשורה ברובה לקושי בלימודי הכתיבה והקריאה. יש המרחיבים לקות זו ללקויות למידה שונות, לרבות בתחום המתמטי.

הדיסלקציה באה לידי ביטוי בארבעה מישורים עיקריים:
קשיים בקריאה | קשיים בכתיבה | קשיים בהבנת קשרים מתמטיים\לוגיים | קשיים במיומנויות למידה

הבעיה – שיטות הלימוד הקיימות היום עבור ילדים דיסלקטים, כגון תגבורים ושיעורים פרטניים, אינן נותנות מענה ספציפי ללקויי למידה כי אם לקשת רחבה יותר של קשיים לימודיים. יתרה מזאת, ילדים בעלי לקות דיסלקטית חווים קשיים בהשתלבות בחברה, בקהילה ובמערכת החינוכית.
הרעיון – מתבסס על היכולת הטכנולוגית המתקדמת של מרכז מעשיר, בדומה למרכזים לילדים מחוננים. הוא מתבסס בנוסף על עבודה עצמאית וויזואלית של התלמיד בהשגחה מלאה של הצוות המטפל של המכון. העבודה תתבצע על החומר שהילד לומד במקביל בבית הספר.

הבסיס המדעי העומד מאחורי הרעיון – חקר המוח בתחום המלל והתמונה החל לתפוס תאוצה רק ברבע
האחרון של המאה העשרים והדגיש את חשיבותו של כל המערך הוויזואלי במוח לעומת המערך המילולי. תמונות זוכרים טוב יותר מאשר מילים. התופעה מכונה אפקט עליונות התמונה. ממצא זה שופך אור על השימוש בתמונות ככלי חינוכי הממקסם את ההשפעה שלעליונות התמונה על העיבוד הסמנטי. הרעיון מבוסס בעיקר על המודל החושי-סמנטי. (שפותח ב- 1979 ע"י ד”ר דאגלאס נלסון). המודל טוען שלתמונות יש יתרון בזיכרון משום שהן מכילות מגוון רחב יותר של תכונות ייחודיות חזותית מאשר מילים.

איך זה עובד? 
העין מהירה יותר מתהליך עיבוד מידע מודע במוח. ולכן ניתן להשתמש בתהליך של הטמעה דרך העין. להניח למודע התמונתי לקלוט מידע מהר יותר ולהעבירו לתהליך עיבוד במודע. הלימוד במרכז יתבצע באמצעות קבלת מידע ויזואלי במקום בו קיים קושי בקליטה מילולית כתובה. באופן זה המוח לומד לבחור את המילים החשובות בטקסט כדי ליצור הבנה.

יתרונות התוכנית 

  • מענה שלם וירטואלי חוויתי המותאם לילדים דיסלקטיים.
  • החומר ממוקד, מרוכז ומותאם לתלמידים השונים
  • ברמות קושי שונות.
  • אפשרות לשחזר שיעורים המתקיימים בבית הספר הרגיל.
  • ההשתתפות במערך הלימודים במרכז מאפשרת מעקב אחר התקדמות התלמידים והעברת משוב שוטף
  • לבתי הספר שלהם.
  • הערכה חלופית ומעקב אחר בחירות התלמיד.


לסיכום המענה הקיים היום עבור ילדים דיסלקטים, הכולל תגבורים ושיעורים פרטניים, אינו מספק. מענה זה אינו מספק פתרון ספציפי ללקויי למידה כי אם לקשת רחבה יותר של קשיים לימודיים. יתרה מזאת, ילדים בעלי לקות דיסלקטית חווים קשיים להשתלב בחיי החברה, בקהילה ובמערכת החינוכית.

חשוב שמערכת החינוך בישראל תיזום מרכז למידה מותאם כזה שיספק מענה חווייתי וירטואלי שלם, ויסייע לתלמידים דיסלקטים להשתלב בלימודים ובחברה.

Share by: