קוארדינציה אצל ילדים

על לקויות התפתחותיות בקוארדינציה אצל ילדים

על פי הגדרת האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, ילדים בעלי לקויות התפתחותיות בקוארדינציה (באנגלית – DCD – Developmental Coordination Disorder) מאופיינים ברמת ביצוע מוטורי נמוכה ביחס לילדים בגילם ובקושי תנועתי משמעותי שאינו נובע מפתלוגיה של המערכת העצבית-שרירית כגון: פרכוסים או שיתוק מוחין ואינו נובע מלקויי חברתי תקשורתי כגון ליקויי על הספקטרום האוטיסטי (PDD) .

מאפיינים אצל ילדים

לעיתים, קשורות לקויות התפתחותיות בקוארדינציה להפרעות אחרות לרבות הפרעות תקשורת, הפרעות קשב והפרעות למידה. כאשר הקושי מוביל להפרעה בהישגיו הלימודיים של הילד או בביצוע פעולות שגרתיות, יש צורך בביצוע אבחון תפקוד מוטורי. על פי ההערכות, כ- 5% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי לוקים ב - DCD

שלבים מוקדמים

המאפיינים המוטוריים של ילד שסובל מ DCD באים לידי ביטוי כבר בשלבים הראשונים של ההתפתחות – מורגש כי התפקוד בתחום המוטורי נמוך, בהשוואה לבני גילו וליכולתו השכלית וניתן להבחין בהתפתחות איטית של שליטה במיומנויות התפקודיות, שמאפשרות לילד לשלוט בסביבתו.

בגיל הינקות נראה עיכוב בבהתפתחות המוטורית המוקדמת ונצפה קושי בפעולות כגון: הושטת יד לעבר חפצים ואחיזתם, מעבר משכיבה לישיבה, עמידה, זחילה היפוך מגב לבטן, הליכה, ריצה וכדומה.

גילאי בית הספר

ילדים הסובלים מ-DCD מציגים עיכוב הבא לידי ביטוי בפעולות כגון להתלבש, לאחוז בסכין ומזלג ולאכול באופן עצמאי, להשתמש בכלי כתיבה – צבעים, מרקרים ועפרונות ולאחוז אותם כראוי על מנת לכתוב או לצייר. הדבר מצביע על פער בינם לבין חבריהם לכיתה המבצעים פעולות אלה ושולטים במיומנויות התפקודיות הללו באופן סדיר.

כיצד ניתן לטפל?

החשיבות היא לשלב טיפול אשר מחד, יחזק את הילד בתחומים בהם הוא שולט ואשר אינם מצריכים פעילות גופנית, דבר אשר יתרום
לבטחונו העצמי ולתחושת ההישגיות בתוך עולמו אשר בו הוא חווה לא מעט כשלונות וקשיים. ומנגד יש לשלב פעילות גופנית קבועה כגון ריקוד, התעמלות וחוג ספורטיבי כלשהו אשר אינו מאופיין בתחרותיות ומתמקד בהנאה מן הפעילות. יש לכלול גם טיפולים ממוקדים המותאמים לחיזוק ולקידום הילד בפעילות אשר בה הוא מתקשה ומבוצעים על ידי פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק.

כדאי להיוועץ עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום הטיפולי בכדי לייצר פתרונות לקשיים התפקודיים בפעילויות יום יומיות כגון: שימוש בהקלדה במחשב עבור ילד אשר כותב באיטיות בעפרון או עט, התאמת בגדים ונעליים הקלים ללבישה ונעילה וכדומה. זאת בכדי לחזק אצל הילד את תחושת העצמאות ולשחררו מתלות בעזרה ממבוגר ככל שניתן.
Share by: